søndag 10. mars 2013

JEG KOMMER TIL DEG av Sigve Lauvaas *Side 2-9 (Bok 11-2013

Jeg kommer-Ill



Å HØSTE

Jeg skal høste
Av mine egne ord.
Av hvert enkelt aks
Skal himmelen bevege seg.

Vinden tar frøet til nytt landskap,
Der en ny høst venter.

Den som håper og tror,
Har noe å se frem til
Bak blå gardiner.


LYD

Hvert ord begynner med en lyd
Som kommer voldsomt
Eller stille, som nynning i gresset.

Ordet kommer som en fødsel,
Eller som et vanvittig regnskyll
I tørketiden.

Jeg elsker hvert ord.
Jeg elsker lyden av setninger
Som kommer i bilder og landskap.

Hvert ord har en egen dynamikk
Som preges av kraft fra havet,
Som fortviler våre hjerter.

Ordene ligger som et teppe av gull,
Som engsoleie i Blomsterdalen.
De er en kjærlighetserklæring
Til forbipasserende
På vei hjem.

Side 3
JEG ER VAKKER

Jeg er vakker, fordi jeg er født
Under en hellig stjerne.
Jeg venter på deg, jeg venter
I lidenskap og spenning
Til høsten er over.

Jeg elsker, og er vakker som regnet,
Som det endeløse havet,
Som trær og blomster.
Og jeg kjenner meg fri til å danse
I det høye graset.

Jeg vil synge om min elskede,
Og vente under regntunge skyer,
Til tiden er inne,
Og båten klapper til kai
Med hornmusikk og tårer.


LØFTER

Jeg løfter deg,
Og er i din favn.
I takknemmelighet gråter jeg av lykke.

Alt som har vederfart min kropp
Hilser med lystige smil,
Før jeg igjen løfter deg over terskelen
I drømmehuset.

Jeg løfter og vugger min elskede
Som et barn i natten.
Jeg holder den ene høyt
Til morgenlyset spaserer i hagen.

Kroppen din er et mysterium,
Og leppene dine vibrerer
Som fiolinstrenger når du trøster barnet,
Og roper mitt navn.

Side 4
POESI

Poesi uten vinger,
Uskrevne blad,
Usynlig poesi.

Ord som svever i luften
Kan bli synlige.
Bokstaver som ikke får knopper,
Dør som fluer.

Ord som er svanger kan bli til noe stort.
De føder og føder
Til vi er mette av ord, og tenker mer
På nye oppskrifter.

Poesi skal skape, forme mennesker,
Berøre hjerter, åpne dører
Og bevare drømmen.


SOVE

Jeg kan sove, du kan sove.
I ditt navn for godhet og varme
Lyser barndommen.

Ditt hjerte er et tempel.
Her kan du lese opp dine vers
Som en helgen, en biskop
Over levende og døde.

Du kan drømme og sove
I en messe av rim.
Jeg kan løfte deg frem til vinduet
På morgenkvisten.

Jeg kan sove i din seng,
Og fornemmer utallige engler i rommet.
Jeg er løftet høyt i din paradishage.

Side 5
ORD I VIND

Jeg slipper ordene ut,
Og vinden fører dem over havet.
Ett for ett ord drypper fra greinene.

Før mitt tre blir hugget
Og faller til jorden, skal tusen ord
Reise i vinden.

I mange år skal vinden suse i greinene
Og fortelle eventyret
Om de usynlige ordene.

Ordene er brødeigen
Som skal oppfylle våre løfter om å elske
Til døden skiller oss ad.


STILLHET

Når det ikke er flere ord
Å kaste av seg,
Når alle eplene er skrelt
Og grøten fortært,
Hvem kan da fortelle om stillhet?

Jeg bøyer meg i støvet for ord
Som forteller sannheten.
Visdommen står høyt
Og vekker min sjel til liv.

Stillhet er en lengsel fra opphavet.
Å elske stillheten
Er å åpne sitt hjerte for stemmer
I landskapet, i rommet.

Jeg trekker meg fra byens mas,
Og tenner lys i mørket,
Eller på et høyt fjell med engler. 

Side 6
ORD

Mørke og lys
Er en del av vårt indre rom.
Bokstaver venter å stige fram
Til nye ord som gjør lykke,
Og formerer seg
Til fortellingen om den barmhjertige,
Som er et bilde en veileder
I våre liv.

Ord forsoner seg med oss
Som driver butikk med bøker
Uten lyspunkter, uten preg av drømmer
Til velsignelse.

I vårt indre rom bygges broer
Over kontinenter.
Ord flettes til språk for en hel verden,
Og vi får kontakt over alle grenser.
Ordene skaper veien vi går.


FJELL

Jeg kan ikke bestige alle fjell,
Men ordene går høyere,
Og er en vedvarende strøm i luften.

Ordene bygger tempelsøyler
Mot stjernene, og vinker
I soloppgangens land.

Jeg elsker mine fjell som mine barn,
Som ord som flyr i glede
Over vannliljekroner og tulipaner.

Fjellet åpenbarer skjulte landskap.
Og mine øyne ser mennesker
Som balanserer på stupet.

Side 7
TALE

Kan treet tale?
Stemmer i bladverket
Oppmuntrer, får oss til å smile.
Vi taler mot strømmen.
Det er noe i oss som taler.
Ordene gir næring.

Fra fødselen taler vi
Med hele kroppen.
Jeg tror vi taler ubevisst
Gjennom mange kanaler.
Vi er egentlig mediefolk
Så lenge vi lever.

Bilder streifer vårt øye
Og blir til film, til en åker
Av mais og korn,
Mennesker på vandring,
Og nye fødsler
Før balladen begynner.


TÅRER

Født til å tørke tårer,
Vaske hender og føtter,
Løfte strå og lauv,
Se forvandlingen, speilet
Som svinger over oss,
Regnbuen med minuttviseren,
Alt som er og har vært
I tidens hjul.

Født fra begynnelse til slutt.
Hele veien en fødsel
Med dragning av tid som forgår
Inn i smeltedigelen.
Født til å bære lys.

Side 8
ENKELT

Alt er enkelt i dag.
Ingen lidelse, ingen hjerteløs berøring.
Huset er brent ned,
Og jeg er alene igjen.

Det er enkelt å vandre fra sted til sted.
Om jeg har en stav å holde i,
Så er det nok.

Det er enkelt å tenke når alt ligger bak.
Utsikten er så mye bedre.
Selv i villmarken kan jeg finne trøst.

Min eneste lidenskap er å se lyset,
Være våken med et varmt hjerte,
Og kjenne meg trygg.

Det er enkelt å forvinne i stillheten
Når alle bruer bak er brent
Og ordene er kraftløse.

Å leve enkelt gjør byrdene lette,
Og vi kan stoppe opp, og se oss omkring
Før knærne tørker opp.

Vi er ikke alene på veien.
Heller ikke i ødemarken er vi alene.
Englene har vinger, og kan enkelt nå oss.


KJÆRLIGHET

Engler i livet omtåker oss i søvne.
Med sin kjærlighet ser de oss.
De vasker bort vår ensomhet
Og salver oss med olje.
Kjærligheten lyser veien vi går,
Og bærer oss det siste stykke.

Side 9
JEG KOMMER TIL DEG

Jeg kommer til deg med ord.
Jeg går gjennom åkeren
Og banker på din hjertedør.
Jeg kommer til deg med gull og myrra.

Du er dyrebar. Du er min venn,
Min aller beste venn.
Jeg ser deg som et lys, et ansikt med sjel.
Du er hellig, du er ordet som flyr.

Jeg kommer til deg med nektar og honning,
Blomster, og perler av diamant.
Du er den eneste, en glede for folket,
Min elskede fra fødselen

Jeg kommer til deg med hele livet.
Alle mine eiendeler er som støv i ditt hus.
Jeg kommer alene i ditt navn
For å bli forvandlet i kjærlighet.

Alle mine ord drysser jeg som blomster
Langs veien til avskjedshallen.
Englene er bevis for min vandring,
Og lukker meg inn i ditt herberge.


RASLER

Jeg hører noen rasler med nøklene.
Jeg kan dø av mindre.
Trærne visner, isen smelter,
Men havet er det samme.

Jeg kan gå et skritt frem, og to tilbake.
Jeg hører trærne risler.
Og det rasler i fjellet, og langs elven.
Kanskje er det på høy tid at jeg våkner?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar