onsdag 13. mars 2013

JEG KOMMER TIL DEG av Sigve Lauvaas *Side 25-31 (Bok 11-2013)




K.Herredsvela


Side 25
TIL DEG

Med et fat olje
Kommer jeg til deg
Fra det store osean.
Jeg kommer med lys,
Og vil løfte deg,
Og tenne håpets glød
Fra en tindrende stjerne.

Lyset skal vekke oss opp
Til en ny dag.
Og du skal få et fat olje
Som gjør kroppen ung igjen.

Undrende vil du spørre
Om mitt lyse hår.
Da vil jeg svare min kjære.
Det kom i går.


BROR

Når du ser din bror i støvet,
Skal du elske han med alle krefter du har
Og røre ved hans nakne føtter.

Du skal hilse din bror i nøden.
Kanskje er du kommet i større dyp?
Jeg hilser deg fra Vatikanet.
Du er også en bror.

La underet skje, og elsk din neste,
Som lever i fattige kår.
Det nørest nye krefter
Når din bror får se lyset.
En engel har gjestet ditt hus.

Side 26  
ER DU DER

Er du der når jeg er langt nede,
Når jeg er syk og svak,
Når hjerte fryser og kroppen skjelver,
Og mine hender har mistet sin kraft?

Er du min venn
Når det stormer på havet,
Og jeg ikke har ord til din glød?

Ta meg ved hånden, og hjelp meg over,
Så jeg kan se lys i ditt lys,
Og kjenne varmen fra ditt gode ansikt.

Når du er mitt svar,
Kan jeg stå rak i striden
Og gå videre til verdens ende
Med ordet som niste,
Og lyset som vandringsstav.


VENTER

Er det noen som venter på meg der ute,
Noen jeg har snakket med før?
Er det noen som har knuste drømmer?
Blant millioner i lengsel
Etter kjærtegn.

Er det noen som åpner døren for meg
I det kalde nord.
Kompasset er klart, men reisen lang
For den som er alene,
Uten kjærtegn i livet.

Er det noen som venter bak lyse gardiner
Og håper i det lengste på et brev?
Men ingen skriver lenger.
Kjærtegn er på sms eller skype i dag.


Side 27
RINGER

Om ringen er rund eller flat,
Gul eller hvit,
Så er det en livsens ring
Som skal smeltes om en dag.

Ringer i vann og ringer på fat.
Alt som er ekte skal lyse.
Ringer i kryss ordner trafikken vår.
Men ringer av gull kan fryse.

Ringer i kjærlighet tar av.
Vi vet ikke helt hva som varer.
Den minste ring har det største svar
I navnet som preges der inne.


ALT VI HAR

Av alt vi har, er tiden
En sikker gjest.
Og veien vi trør kan vi speile oss i.
Den følger oss dag for dag.

Menneskelivet er vevd av ull,
Vi føler oss gode som lam.
En dag skal vi flytte, og alt vi har
Er minner om kjærlighet.

Så lander vi på en stripe av gull,
Og alle er vektløse barn.
Vi synger og traller, og drømmer i kor
Om manna fra stjernehav.

Alt vi har med oss, når klokkene slår,
Er underet i ditt ord.
Og livet bak oss er brente bål
På vandring til den nye jord.

Side 28 
USYNLIGE BLOMSTER

Der finnes mange usynlige som lyser
Når noen lyser i deres spor.
Usynlige blomster blir til sensasjon
Når bildet kommer frem.

Blomster som lever i vårt hjerte
Er synlige nok for oss.
Så la oss ta vare på kjærligheten,
Og bygge broer i verden.

De tusen blomster som ingen så,
Skal få et navn i min bok.
Med takk og jubel skal mitt hjerte banke
Og favne den ene som gav meg alt.


ENSOMHET

Vi er i balanse, stort sett,
Og tenner små lys langs veien.
Men ensomheten sniker seg inn,
Som en tyv, i marg og bein,
Og snart er vi bundet og låst,
Og trenger noen å snakke med,
Uten at vi vet det selv.

Å stå ved havet å vente på bølgene
Hjelper ingen ut av ensomheten.
Bare den sterke kan måle himmelens krefter.
Våre liv er som røde roser,
For den som har sett vårt ansikt.

Vi er i balanse, med en frossen mine,
Og venter på en prins, eller prinsesse.
Det hjelper når vinteren plager,
Og ensomheten blir til ekko
Langs lofotveggen, eller på badet.
Alle trenger en venn i livet.

Side 29
ORD

Vi må lytte til ordene,
Og se lyset i kuppelen.
Om det er langt på natt,
Må vi være våkne.

Ordet er en frukt av kjærlighet.
Vårt testamente til neste generasjon,
Må være visdom fra skriftene,
Og små bilder av far og mor.

Ord er som venner.
De kommer til sin tid, og svømmer
I luft og vann.
Vi hører sus av ord.

Uten ord ville vi forbli nakne.
Med ordene får vi et intimt møte,
Det blir til vårnatt med månelys,
Og dråper av morgensol
Til et hav av blomster.


LYSET

Ta imot lyset.
Når lyset kommer til ditt rom,
Må du favne det av hele din sjel.
Lyset er en hellig gave.

Se lyset på fjellet, på slettene.
Det roper ditt navn.
Lyset er aldri usynlig om dagen.
Det favner oss med hele seg
Som en forelsket venn.
Vi er skapt til å vandre i lyset.
I hjemmet og på arbeid må lyset få virke.
Lyset er kraft til et høyere liv,
En indre glød.


Side 30

LIVET

Der er en mur rundt våre liv.
Og alt vi gjør er tidsfordriv.
Vi hinker og vi hopper.

Livet er en karusell.
Vi vippes opp, og ned og opp,
Til alle klokker tier.

Vi danser hit, vi danser dit,
På vei til verdens ende.
Og kommer hjem til slutt.

Der er en krans av rosetrær
Rundt huset der vi bor.
Vi plukker en av kjærlighet.
Til den vi elsker mest.
Det er vår høytidsdag.


ELSKE

Hvorfor elsker vi ikke hverandre mer?
Hvorfor går vi ikke til brønnen
For å søke et under i det skjulte.

Våre lepper er tørre.
Vi kan ikke synge salmene.
Visdommen er som tapt fløte.

Selv drikker vi skummet melk,
Og kjenner ikke kraften.
Våre hender er kalde.

Hvorfor går vi i morgenkåpe, uten blygsel,
Når vi ikke kan elske den ene?
Hvorfor er vi et kar uten innhold?
Vi går våre egne veier over, over lyngen,
Og glemmer våre søsken.

Side 31
ANSIKT

Kan jeg se ditt fine ansikt?
Kan jeg få kjenne ditt navn?
Kan jeg følge deg på veien?

Du er den klare morgenstjerne
Som vokser, og aldri dør.
Kan jeg se ditt ansikt i morgenlyset,
Og favne deg som den vakreste?

Din tale lyser som ditt ansikt
Gjennom dager og netter, og følger meg
Så lenge jeg lever.

Det er lenge siden jeg traff deg
Som en engel i New York.
Dine øyne smilte, og latteren var mild,
Du gav meg en gyllen gave
Til et minne.

Kan jeg se ditt ansikt igjen,
Og følge deg hvor du går?
Kan jeg være din venn for livet,
Så kan jeg leve til jeg dør.

La oss lete etter hverandre
Til målet er nådd.
La oss stryke hverandre på kinnet,
Og være åpne for Gud.

Der er mer mellom himmel og jord
Enn lys og grønne trær.
La oss stige som fugler i luften,
Så vi kan se hvem vi er.

Men jeg vil alltid se ditt ansikt
Som en åpen og ærlig sjel, en engel, salvet av Gud
Til å gjøre under. Du er min lykkestjerne
Og himmelen over mitt liv.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar