mandag 11. mars 2013

JEG KOMMER TIL DEG av Sigve Lauvaas *Side 10-16 (Bok 11-2013)

Usikt-Soria Moria-Ill


LYKKE

Det er en stor lykke
Å være født,
Og vite at en hører til.

Jeg vil leve lenge
Og kjenne at kroppen holder mål
For gode og onde dager.

Det er en lykke å være en del
Av den store verden
Med alt jeg bærer og har.

Jeg hever meg over fjellene
Med sjel og ånd,
Og holder øye med tiden.

Det er en lykke å tenke klart,
Så jeg kan se veien,
Og være en varde for andre.

Jeg er et brev med perspektiv
Over hemmelige mål,
Og speider lys i landskapet.

At jeg lever i dag er et under
Over alle under på jord
Min fødsel er en gåte fra opphavet.


KRYSS

Hvor mange av dem jeg kjente,
Får jeg se igjen,
Går i det samme landskapet
Om hundre år?
Hvor mange får et lengre liv,
Men er dårlig til beins, så dørbladet står stille?
Hvor mange krysser mine spor?

Side 11
OVERLATT

Er vi overlatt til en endeløs skjebne,
Frarevet perspektivet,
Den gyldige inskripsjon?
Eller kan vi regne med en utvikling
Hvor ordene blir mer synlig dag for dag,
Og at våre føtter er i bevegelse
Mot et hellig mål?

Kan vi si farvel til fjerne og nære venner
Mens vi ennå lever, og vite
At vi er på rett vei?

I den dypeste søvn kan vi bli overlatt til oss selv,
Og taushetens språk skiller oss.
Vi blir oppslukt i folkehavet
Som brenner sine broer, og sine hus
Før de flytter i en endeløs kø av forlatte
På vei til møteplassen.


PÅ VEIEN

Hit er jeg kommet nå.
Jeg sitter under et tre i hagen
Og filosoferer over livet,
Og gransker frukten på bakken.

Jeg sitter i helheten
Og kjenner vinden rusker i greinene.
Akkurat nå er jeg et lavt seil
I skyggen av huset.

Hvert flyktig øyeblikk er jeg på vei
Til noe, eller fra noe.
Mitt kjennetegn er bevegelse
Til ukjent adresse,
Hvor jeg skal leve mitt liv
Omfavnet av engler og Gud.

Side 12
VELGE

Jeg ble valgt av andre,
Og kom naken til jorden.
Jeg ble frifunnet i dommen,
Med rett til å velge
Min egen vei.

I fødselen ble jeg kåret
Til å høre til slekten.
Jeg ble plantet i tiden
Som en spire,
Ferdig til egne valg
Mellom ja og nei.

I sekundenes strøm
Har valgene haglet.
Så jeg til slutt må spørre
Om retten til å velge
Er et riktig valg
Av domstolen og jeg.


FRUKT

At blomster blir til frukt,
Og at frukten blir til ny frukt
Under regnbuen,
Kan jeg ikke forandre.

At blomster bestiller publikum
Som nyfødte barn,
Som enslige i alderdommen,
Forstår vi av historien.

Frukten er ikke forgjeves
En yndet plante i verden.
Men ingenting er som jeg og du
Som lever i kjærlighet.

Side 13
Å TILHØRE

Vi tilhører hverandre
Og oss selv
Med ulik styrke og glød.
Vi tilhører en stamme, et språk
Som forteller om veien
Gjennom tusen år.

Vi tilhører de levende,
Av de døde, og vet at vi jages
For å åpne våre hus,
Og gi ansiktet til en bror
Som ikke tilhører
Og ikke kan løfte.

Vi har likhet i generasjoner
Og vet at vi hører til
Med armer, ånd og sjel,
Og et hjerte som går villig
Mellom levende og døde
Til evig tid.


TILBAKE

Tenke seg tilbake
Til barndommens gylne lek
Og våkne øyner,
Lytte til trærne i skogen
Og epler som falt i graset
Tidlig om morgenen, før solen
Og eventyret festet grep.

Kjenne lykke i hvert sekund
Som lyste i timeglasset,
Og våkne i kjærlighet for alt det skapte,
Uten kjennskap til hemmeligheter
Og navn som åpnet dører,
Og det daglige brød.

Side 14
TIL SLUTT

Til slutt er vi tilbake
I takknemmelighet og lykke,
Og trenger en favn
Hvor vi kan gråte ut, og le
Over gleden i tidshjulet.

Vi er ikke lenger den vi var,
Men er tilbake med alt vi har igjen.
Og det er et mysterium
At vi skal forvandles i et nu
Med kropp og sjel, og et ansikt
Som alle kjenner.

Og søskenflokken har vokst mye
Og vugger meg med sanger
Og favner meg ut av kulden.
Pilegrimsreisen er slutt
Når vi er tilbake i venterommet
Og skal møte kongen.


BILDE

Vi behøver avstand for å se bildet klart.
Jeg behøver avstand for å tenke,
Og for å male nye bilder.

Avstanden er et lykkelig mål
For den som er på vei.
Og våre spor lyser for de som kommer etter oss.

Vi behøver ikke fortvile, for veien er åpen,
Og alle som hører røsten
Vil finne frem til den evige stad.

Snart er bildet ferdig, og klokkene er stille.
Vi behøver bare å se med nye øyner.
I et syn er alt åpenbart.

Side 15
MIN KJÆRE

Du er hos meg alltid,
Født av et ord,
Tilhører slekten med kropp og sjel,
Tilhører hverandre
I grenseløs kjærlighet.

Jeg ser min kjære alltid.
I mitt hjerte våker en brud.
Vi tilhører evigheten.
Og du berører meg i hjertet
Med usynlige hender.

Min elskede er rammet inn,
Og omkranset av engler
Som lyser ditt navn.
Ansiktet smiler, og ordene åpner
Min drømmende sjel.

Min kjære er alltid hos meg
Som luft, lys og lyd.
Vi bader i kjærlighetens språk
I fjorden, og over alt i landskapet.
Og tilhører evigheten.


KIRKE

En levende kirke
Kan aldri brenne ned.
Det vrimler av levende kirker
Som er synlige.

Kirker uten tak
Har nærkontakt med himmelen.
Jo høyere opp en kommer,
Dess bedre kontakt.               
Skriften har rett.
Troen er kirkens grunnvoll og spir.

Side 16
MIN MOR

Min mor elsket å være ute
Og bruke sin kraft
Med hender som vugget barnet
En gang.

Strev i arbeid for brødet
Gjorde henne lykkelig, og elsket
Med framtid og håp.

Min mor tjente andre til det siste,
Og drømte om å gi
Enda mer til hver enkelt av oss.

Dette ble også hennes minne:
Alt hun fikk, skulle hun gi.
Derfor kunne hun også høste
Der hun ikke sådde.


EIENDOM

Eiendommene mine er gått over styr.
Ikke bare i drømmen
Går tyver og forsyner seg.
Testamentet er fallitt, ubrukelig.

Med isroser på vinduene lyser huset i nord,
Og en hytte i sør falmer i sol.
Eiendommen mister verdi for hver dag.
De er modne for hammeren.

Alle mine eiendommer er som stjerner,
Men ikke alle er så høyt på strå.
Likevel vil jeg kvitte meg med alt,
Så jeg kan leve uten møye
Og skape et navn for de usynlige.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar